Iedereen die goederen en diensten levert aan Storebrand moet rapporteren over zijn eigen klimaat uitstoot en het doel is dat iedereen binnen vijf jaar klimaatneutraal is. Jaarlijkse aankopen van 260 miljoen EUR vallen onder het initiatief.
Storebrand wil bijdragen aan lagere emissies in alle delen van het bedrijf, ook voor de inkoop van in totaal 260 miljoen per jaar. De doelstelling van klimaatneutraliteit in 2025 betekent dat de samenwerking met de leveranciers onmiddellijk begint.
''Wij moedigen nu alle leveranciers aan om hun eigen emissies te inventariseren en een concreet plan op te stellen om die te verminderen. We vragen om documentatie over strategie, klimaatemissies en diversiteit, en vragen hoe leveranciers gebruik maken van gevestigde merkprogramma's en -systemen, zoals de Environmental Beacon-certificering'', zegt Odd Arild Grefstad, CEO van Storebrand.
Storebrand is de grootste particuliere vermogensbeheerder van Noorwegen en door middel van onze investeringen wil het bijdragen aan een positieve verandering in de bedrijven die zij bezitten of waarmee zij samenwerken. Het doel is niet om bedrijven eruit te gooien, maar om er zoveel mogelijk te laten veranderen en zo bij te dragen tot een koolstofarmere samenleving. Hetzelfde geldt voor leveranciers.
''Met de nieuwe eisen voor aanbestedingen versterken wij onze inspanningen om klimaatactie te ondernemen in ons eigen bedrijf. We moeten samenwerken met leveranciers om bij te dragen aan verbeteringen in hun bedrijfsmodel, zegt Grefstad.
Door middel van het in kaart brengen, monitoren en duidelijke klimaatdoelstellingen voor onze leveranciers, zal Storebrand actief werken aan het verminderen van de uitstoot. Er zijn niet veel vergelijkbare strategieën om de CO2 -voetafdruk van leveranciers te monitoren. Storebrand hoopt dat het gedane werk anderen kan inspireren.
Storebrand heeft vier stappen gedefinieerd die leveranciers moeten volgen:
- Meting van de uitstoot van klimaatgassen door de onderneming
- Concrete doelstellingen vaststellen om de uitstoot van klimaatgassen te verminderen
- De emissies zoveel mogelijk beperken door eigen maatregelen
- Compensatie voor emissies die op korte termijn niet kunnen worden vermeden
Tot de grootste inkoop van Storebrand behoren eigendoms- en ongevallenverzekeraars. Polygon Noorwegen is Storebrand's partner in eigendomsverzekeringen, en maakt deel uit van een wereldwijde groep.
''De uitdaging om klimaatneutraal te worden, ligt volledig in de lijn van onze strategische plannen, zowel op nationaal als op bedrijfsniveau. De uitdaging van Storebrand helpt ons om concrete en duidelijke plannen op te stellen. Het helpt ons om de lancering van ambitieuze doelen en maatregelen te versnellen'', zegt Kai Andersen, CEO in Polygon Noorwegen.
Polygon werkt nu aan veranderingen in alle geledingen van het bedrijf, van de keuze van materialen tot de overschakeling op elektrische voertuigen wanneer die op de markt beschikbaar zijn, en de betrokkenheid van onderaannemers en partners.
''Wij brengen momenteel onze totale klimaatvoetafdruk in Noorwegen in kaart. Dit zal een basis vormen voor de maatregelen die in de komende jaren moeten worden genomen'', aldus Andersen.
Als u meer wilt weten over Storebrand, kijk dan op https://www.storebrandfunds.lu/ of neem contact met ons op via
e-mail: michel.ommeganck@skagenfunds.com
Mobiel: +4790598412